Žiarovo zinkované závity tyčí pre udržateľnú výstavbu sú jedinečným prvkom radu BESISTA®.
Závity systému ťahových tyčí sú mimoriadne kritickými komponentmi. Uvedomujúc si význam tohto aspektu, BESISTA® kladie veľký dôraz na najvyššiu kvalitu obrábania podľa vedeckých postupov. Keďže väčšina ťahových tyčí prechádza žiarovým zinkovaním, je nevyhnutné rozumieť kľúčovým faktom týkajúcich sa tohto procesu.
Naše ťahové tyče sú vyrobené z ocele S540N, mimoriadne vysoko kvalitnej, BESISTA®-modifikovanej jemnozrnnej konštrukčnej ocele S460N, a majú garantovanú minimálnu hodnotu šmyku 540 N/mm² a minimálnu pevnosť v ťahu 720 N/mm². Tieto hodnoty sa približujú pevnostnej triede 8.8. Preto, aby sa predišlo vodíkovej krehkosti počas procesu žiarového zinkovania, všetky závity v BESISTA® sú rezané špeciálnymi nástrojmi a nie valcované.
Pre nás je lacnejšie tvárnenie závitov valcovaním neprijateľné kvôli riziku zatvrdnutia mikroštruktúry, ktoré by mohlo viesť k vodíkovej krehkosti, najmä v oblasti základne závitu, kde sú praskliny najpravdepodobnejšie. Na rozdiel od malých komponentov, ako sú skrutky, dlhé tyče nemôžu byť spoľahlivo ošetrené po morení.
V BESISTA® sú preto všetky závity, ktoré budú žiarovo zinkované, pred zinkovaním zrezané o hrúbku zinkového povlaku. Po povlakovaní sa štandardná veľkosť obnoví opätovným rezaním závitu, ktorý je teraz zaplavený zinkom. Toto je jediný spôsob ako zabezpečiť, že potrebný zinkový povlak zostane na závitoch tyčí a tým poskytuje vnútorným závitom kotiev tyčí katódovú ochranu proti korózii. Zapuzdrenie čiernych závitov alebo utesnenie kefovaných alebo striekaných závitov neponúka alternatívu k tejto metóde zinkovania. Navyše, výkon môže byť výrazne znížený, ak zapuzdrené alebo utesnené závity vyžadujú úpravu pre účely inštalácie alebo povlakovania, alebo ak sú vystavené vysokým teplotným rozdielom v exteriérových lokalitách. Takéto faktory nepredstavujú pre zinkované závity žiadny problém.
Z dôvodov kvality absolútne odmietame dodávať lacné závity vyrobené lacnejšou metódou zahrievania a kefovania prebytočného zinku v drážkach závitu. Neprijímame ani riešenia, ktoré zahŕňajú jednoducho nástrek zinkovej farby na nepovlakované závity vyrezané do predzinkovaných tyčí. Na jednej strane to môže významne znížiť ochranu proti korózii kvôli absencii zinkového povlaku. Na druhej strane existuje riziko akumulácie napätia kvôli teplu potrebnému na kefovanie zinku a "vypáleniu" závitov, pričom valcované závity sú obzvlášť ohrozené ďalšou krehkosťou.